- 1/1
«Venus d´Arles», 1800-talllskopi av en antikk Venusbyste som står i Louvre. Utlån fra Drammens Museum. Kunstner ukjent. FOTO: Christian André Strand
Bakgrunnen for kunst i Østfløyen er den rikholdige kunst- og gjenstandssamlingen som finnes i hovedbygningen: hjemmet etter Morten Leuch d.y. og Peder Anker med etterkommere.
Marmorvariasjoner
Utgangspunktet for Marmorvariasjoner er fire marmorskulpturer som til vanlig har sin faste plass i den kulturhistoriske utstillingen i museet. Med denne utstillingen forlater de den trygge tilværelsen der inne, og blir eksponert for mer inngående og granskende blikk som de enestående kunstverkene de er. Her stilles de ut i nye sammenhenger og sammen med øvrige, håndplukkede verk forteller de en spennende historie. Vi beveger oss fra kopier av antikke verk via kjente norske billedhuggere fra 18- og 1900-tallet, til samtidskunstneres uttrykk og tanker rundt materiale, teknikk og det meningsbærende i skulpturen.
Gro (Håkon Anton Fagerås)
«Marmor har en iboende skjønnhet, uavhengig av formen, og denne skjønnheten løfter selv en middelmådig skulptur. Marmor er også et materiale som lar seg forme nesten uten begrensninger.»
Håkon Anton Fagerås
Den skinnende steinen
Den taktile, skinnende steinen har alltid vært benyttet for å hylle og hedre, for å vise makt og rikdom. I Marmorvariasjoner ønsker vi å vise eksempler også på det motsatte gjennom en mangfoldighet i verksutvalget. Utstillingen inkluderer i tillegg to fotoserier, og vi har bedt alle kunstnerne skrive ned noen tanker om arbeidet med steinen, gjengitt i katalogen til utstillingen.
Kunstnere representert i utstillingen
Christopher Borch (1817-1896)
Hans Hansen (1820-1858)
Karl Voss (1825-1896)
Christen Daae Magelssen (1841-1940)
Stephan Sinding (1846-1922)
Lars Utne (1862-1922)
Gustav Vigeland (1869-1943)
Knut Steen (1924-2011)
A K Dolven (1953)
Julia Vance (1968)
Håkon Anton Fagerås (1975)
Kaja Leijon (1980)
Espen Gleditsch (1983)
Aksel Ree (1993)
- 1/1