Jens Juel & Håkon Gullvåg: Portretter
Årets utstilling i Galleri Østfløyen er viet den danske billedkunstneren Jens Juel (1745-1802) og norske Håkon Gullvåg (1959-). Begge er sentrale kunstnere i sin samtid, men med mer enn to hundre års mellomrom. De er særlig kjent for sine portretter, og det er tema for denne utstillingen.
Årets utstilling i Galleri Østfløyen er viet den danske billedkunstneren Jens Juel (1745-1802) og norske Håkon Gullvåg (1959-). Begge er sentrale kunstnere i sin samtid, men med mer enn to hundre års mellomrom. De er særlig kjent for sine portretter, og det er tema for denne utstillingen.
Før fotografiets gjennombrudd var det svært få som hadde mulighet til å ha et bilde av seg selv eller sine kjære. Å få sitt portrett malt, var en kostbar og omstendelig affære. I fravær av kompetente norske portrettmalere reiste Bogstads eier, Peder Anker, sammen med hustruen Anna Elisabeth og datteren Karen, til København i 1792. Der lot de seg male av den berømte portrettmaleren Jens Juel. Det samme gjorde en rekke andre fra datidens norske samfunnselite. Utstillingen samler for første gang flere av disse portrettene av betydelige norske kvinner og menn.
Hva portrettene forteller
Maleriene i utstillingen viser altså kvinner, menn og barn som tilhørte datidens øverste sosiale og økonomiske sjikt – en elite som hadde forbindelser til hverandre gjennom slektskap, forretninger og selskapelighet. Portrettene fungerer som innganger til å forstå samfunnsliv, internasjonal handel og sosiale koder, samtidig som synet på kjønn, familie og barn er mulig å lese ut av bildene. I tillegg er dette mennesker som har levet og har sin historie, og de er også representert gjennom personlig smak og preferanser når det gjelder drakt og mote.
Tar vi steget frem til vår tid, er det mange kjente nordmenn som lar seg portrettere av Håkon Gullvåg, en av Norges mest kjente og produktive portrettmalere i dag. Hadde Peder Anker levet nå, hadde han antakelig bestilt sitt familieportrett hos ham! Med pensel og inngående blikk har Juel og Gullvåg hver på sitt vis festet sine modeller til lerretet med mer enn tohundre års mellomrom. Portretter er like aktuelle den gang som nå, og reiser sentrale spørsmål om oss selv og hvordan vi ønsker å bli sett av andre.
Utgangspunkt i kunsten på Bogstad gård
Utgangspunktet for denne utstillingen er portrettet av familien Anker, som har sin faste plass i hovedbygningen på Bogstad gård. Det er malt av Jens Juel, den fremste danske portrettmaleren sent på 1700-tallet. Som i tidligere utstillinger i Galleri Østfløyen, vil vi belyse Bogstads kunstskatter ved å sette dem sammen med kunst fra vår egen tid. Håkon Gullvåg er en sentral norsk portrettmaler i dag. En utstilling med disse to kunstnerne sammen kan gi oss et nytt blikk på bildene til disse store kunstnerene fra hver sin tid.
Utstillingen er kuratert av Marie Fongaard Seim og Geir Thomas Risåsen. Begge er konservatorer i Stiftelsen Norsk Folkemuseum.
- 1/1